— organy prezydiów miejskich rad narodowych (w miastach stanowiących powiaty miejskie),
— organy prezydiów dzielnicowych rad narodowych (w miastach wyłączonych z województw).
Z powyższego wyliczenia wynika, że gromadzkie rady narodowe nie dysponują organem państwowego nadzoru budowlanego. Jednakże powiatowa rada narodowa za zgodą wojewódzkiej rady narodowej może przekazać gromadzkiej radzie narodowej niektóre zadania wchodzące w zakres państwowego nadzoru budowlanego, przekazując równocześnie środki służące do wykonywania tych zadań.
Drugą instancję państwowego nadzoru budowlanego stanowią wydziały budownictwa, urbanistyki i architektury w prezydiach wojewódzkich rad narodowych oraz rad narodowych miast wyłączonych z województw. Naczelnym organem państwowego nadzoru budowlanego jest Ministerstwo Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych. Można wyodrębnić następujące funkcje państwoioego nadzoru budowlanego:
– a) zatwierdzanie podstawowych projektów dla danego obiekktu przy czym projekt podstawowy powinien zawierać ustalenia dotyczące rozwiązania zagadnień technicznych występujących przy budowie i użytkowaniu obiektu budowlanego, a ponadto powinien określać charakter i rodzaj zamierzonych robót oraz przewidzianych konstrukcji i materiałów
– b) przyjmowanie zgłoszeń i wydawanie zezwoleń na budowę lub rozbiórkę obiektu budowlanego
– c) przenoszenie zezwoleń na budowę lub rozbiórkę obiektu budowlanego na innego inwestora (pod warunkiem przyjęcia przez nowego inwestora wszystkich warunków danego zezwolenia)
– d) wydawanie uprawnień budowlanych (na mocy specjalnej delegacji Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych, która może być wydawana wyłącznie organom nadzoru budowlanego prezydiów wojewódzkich rad narodowych oraz rad narodowych miast wyłączonych z województw 2)
– e) wydawanie zezwoleń na użytkowanie wybudowanych obiektów budowlanych.
Leave a reply