Przedstawimy obecnie przykład świadczący o tym, jak drogą usprawnień organizacyjnych można poprawić efektywność uprzemysłowionej — w konkretnym wypadku -wielkopłytowej — formy budownictwa. Na jednym z placów budowy osiedla mieszkaniowego wprowadzono transport kolejowy (wąskotorowy) zamiast samochodowego. Zmiana systemu transportu w tym jednym konkretnym wypadku daje rocznie 1200—1500 tys. zł obniżki kosztów, co pozwala na wyeliminowanie defi M. Olewiński — Węzłowe problemy organizacji budownictwa. Materiały na VIII doroczną konferencję poświęconą zagadnieniu ekonomiki przedsiębiorstw, Katowice 1965, s. 81—82.
Technika, organizacja i planowanie w budownictwie cytowości i uzyskanie rentowności produkcji. Obniżka ta została ustalona na podstawie porównania kosztów rzeczywistych z normatywnymi.
Dodatkową oszczędność uzyskano na skutek niewybudowa- nia dróg o nawierzchni twardej dla transportu samochodowego na placu budowy. Straty obniżyły się również przez znaczne zmniejszenie uszkodzeń transportowanych elementów. Jedną z najbardziej uchwytnych korzyści wynikających z przejścia na transport szynowy jest dodatni jego wpływ na ciągłość montażu. Transport ten pozwala na sprawną synchronizację poligonowego zaplecza prefabrykacyjnego z placem montażu, stwarzając w konkretnym wypadku warunki przejścia na trzy, a w zimie na dwie zmiany. Montaż dokonywany jest wprost z wagoników, nie ma zatem potrzeby magazynowania elementów prefabrykowanych.
Dzięki opisanym usprawnieniom organizacyjnym również dźwigi montażowe wykorzystywane są w stopniu optymalnym, w związku z czym na wspomnianym placu budowy montuje się 1100 izb rocznie za pomocą jednego dźwigu, podczas gdy norma Ministerstwa Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych dla budownictwa wielkopłytowego wynosi 450 izb. Na innych placach budów norma ta nie jest osiągana.
Leave a reply